Streetlights, Merry Christmas

Streetlights

Varje liten glödlampa i ljusslingan har en gemensam begränsning. Avslutningsfogen har noll massa så den kommer att fastna på fasaden utan att falla ner. Du kan klicka/knacka för att ändra positionen för dessa positioner. För att skapa reflektionerna klonas och inverteras geometrin, läggs till en andra scen som renderas till ett separat renderingsmål med oskärpa applicerat på det. Resten av scenen renderas sedan ovanpå det första passet utan att rensa färgerna, bara djupbufferten. Det är lite knepigt att rendera i rätt ordning och att rensa rätt saker och det finns säkert ett mer optimerat sätt att göra detta utan att behöva två scener.

Ett genomskinligt lager läggs också till marknivån i scenen ”ovanför” för att lägga till lite blåaktigt diffust ljus och fånga upp ljuset från stjärnorna. Varje stjärna har ett punktljus som barn. En kaklad diffus karta och en normalkarta tilldelas bottenvåningen för att lägga till detaljer och en intressant yta. All geometri förutom stjärnan och tecknet skapas procedurmässigt med bara primitiver (låda, plan och sfär). Fasaden har en spegelkarta så ljuset kan bli mer reflekterande i fönstren. En guppkarta lägger också till lite djup.

Försök att röra runt med fästpunkterna på kransen för att se fysiken, ljuset och reflektionerna i aktion. Lägg märke till hur vinden påverkar ljusen och snön, det är faktiskt en impulskraft som appliceras på scenen varje bildruta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *