Knocking on procedural wood

Knocking on procedural wood

Knacka på trä

Min nästa väg på min resa genom procedurdomäner går genom skogen. Inte så revolutionerande kanske, men jag har inte sett det i blixt förut och det är tillräckligt med utmaning för mig. Och det är ett bra sätt att lära sig grunderna i texturer.

Här är de första testerna

För sfären använder jag den sfäriska kartläggningen från föregående inlägg. Kuben har en textur för varje sida. En fördel med att använda en 3D-procedurstruktur är att omslaget är korrekt och det ser ut som ett block av massivt trä. Jag kan också använda det optimerade 3D Perlin-bruset som turbulens för att få kornen att se mer naturliga ut.

Enkel trädstrukturdesign

Jag har lagt till några parametrar för att ändra, men flera funktioner kan läggas till som: fler objekttyper, ringtyper (tri, saw, sine), bastexturblandning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *